نماد"ی برای فرهنگ سازی"

صفحه ی شخصی میر محمد مطهری موید

نماد"ی برای فرهنگ سازی"

صفحه ی شخصی میر محمد مطهری موید

مجید سوزوکی های جبهه فرهنگی (پنجمین تیپ فعال نوظهور)

میر محمد مطهری موید | دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ | ۹ نظر

فرهنگ

tip5

قبل نوشت. این متن زیاد کار برد ولی چون وقت برای انتشار آن در وبلاگ کم بود و باید به قرار دوشنبه ها و پنج شنبه ها ساعت نه صبح میرسید؛ نتوانستم آنطور که شایسته است آن را ویرایش و بازبینی کنم. ببخشید

ظاهر متن طولانی است اما به نظر حقیر کشش بالایی دارد. ان شاءالله که مقبول بیوفتد.


بسم الله الرحمن الرحیم


به بیان ریاضی می توان دیاگرامی دو بعدی با طول و عرض مذهبی و انقلابی بودن طراحی کرد . چهار تیپ فعال ایدئولوژیک میتوان با دو عنصر مذهبی و انقلابی بودن ساخت. برای تبیین بهتر این خطوط بهتر است منظور از چند اصطلاح بعضا خود ساخته را عرض کنم:

  • تیپ فعال ایدئولوژیک: افرادی که ایده ، نظر ، و گرایش سیاسی مذهبیی داشته و برای بالاتر رفتن جایگاه و بیشتر شدن طرفداران نظر خود در جامعه فعالیت می کنند.
  • انقلاب: در اینجا منظور از انقلاب، انقلابی با تمام چارچوب ها و آرمان های انقلاب اسلامی ایران با حکومت جمهوری اسلامی ایران است.
  • مذهب : اسلام ناب محمدی با تمام چارچوب های فقه، عرفان و اخلاق آن و جهان بینی و لایف استایل ( سبک زندگی ) اسلامی.


با توجه به تعاریف بالا در نگاه کلان چهار تیپ فعال ایدئولوژیک میتوان در نظر گرفت :

  1. ضد مذهبی های ضد انقلاب : مثال برای این تیپ افراد زیاد است . کسانی را تصور کنید که هم با مذهب مشکل دارند و هم با انقلاب و برای ضربه زدن به هر دو اقدام میکنند.
  2. ضد دین های انقلابی : برای این گروه در حال حاضر نتوانستم مصداقی بیابم. چون انقلابی بودن را پایبند بودن به جمهوری اسلامی ایران تصور کردیم نمیتوان این تیپ را تعریف کرد چرا که در تعریف انقلابی عنصر اسلام را دخیل کردیم . اما اگر انقلابی بودن را در گرایش به نوع اسلامی آن محدود نکنیم، به تعداد قابل توجهی از گروهک ها، احزاب و سازمانهای انقلابی قبل از انقلاب میتوان اشاره کرد. برای مثال میتوان به جریان تقی شهرام که در سال 54 از سازمان مجاهدین خلق مارکسیسم لنینیسم را منشعب کرد اشاره نمود. البته چون در تعاریف، مذهب را اسلام ناب محمدی تعریف کردیم میتوان خود سازمان مجاهدین خلق را هم ضد دین تصور کرد. لیکن دوباره عرض میکنم که این مثال ها با تعریف تقلیل یافته ای از انقلابی بودن قابل بیان هستند.
  3. مذهبی های ضد انقلاب : این گروه امروزه با وجود پشتیبانی رسانه ای گسترده ی غرب شناخته شده هستند. پرچم دار این گروه بیت شیرازی در ایران است که با پشتیبانی انگلیس به ترویج عقاید خود میپردازد . البته این مثال را با تقلیل تعریف خود از مذهب ارائه دادم چرا که معتقدم اسلام ناب محمدی نیز در خود انقلابی بودن به سبک جمهوری اسلامی ایران را مستتر دارد. 
  4. مذهبی های انقلابی : به نظر نیازی به توضیحی از جنس توضیح های بالا نیست . مذهبی های انقلابی افرادی هستند که برای تمامیت اسلامی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران حاضر به هزینه دادن هستند. اما دو نکته لازم است در این رابطه گفته شود. اول آنکه باید حساب مذهبی های انقلابی کاسب را از مذهبی های انقلابی واقعی جدا کرد. گروه کاسبان خود گروهی جدا هستند که چون ربطی به دو محور انقلاب و اسلام ندارند در این دسته بندی دیده نمیشوند. دوم آنکه لزوما نباید تصور کرد که مسئولین جمهوری اسلامی ایران همگی از این دسته هستند. بسیاری از مسئولین فعلی را با هیچ نوع چسبی نمیتوان به جهان بینی اسلامی وصل نمود تا چه رسد به انقلاب اسلامی.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی دارای دو عنصر در هم تنیده ی اسلامیت و انقلابی بودن، بدون شک در ساحت نیرو سازی، تشکیلات سازی و اعتماد به افراد، به تعریفی روشن از منطقه ی امن نفوذ فکری خود نیاز دارد. در این جا لازم میدانم از دوستان عزیز که ممکن است خواننده ی این سطور باشند بخواهم که به صورتی تفصیلی بر روی تهیه ی لیستی از شاخص های انسان اسلامی و تهیه ی لیستی از شاخص های انسان انقلابی کار کنند. از این لیست ها میتوانیم هم برای شناسایی دوستان و هم برای تبلیغ فکر خود استفاده نماییم.
حال که با توضیح بخش بالایی دیاگرام که نگاهی کلی به نمودار مذهبی و انقلابی بودن داشت به دیدی کلی رسیدیم؛ بدیهی است که زمین بازی و منطقه ی امن حرکت و نیروگیری جمهوری اسلامی ایران مشخص می شود . اما سوال مهم این است که بر روی کدام یک از اعضای منطقه ی امن میشود حساب کرد ؟ آیا خود اعضای منطقه ی امن را نیز میتوان به تیپ های مختلف تقسیم بندی کرد و گروه های فعال دیگری را بازشناخت؟ آیا میتوان مشخص کرد که سرمایه گزاری بر روی کدام زیرمجموعه های منطقه ی امن نتیجه ی بهتری خواهد داشت؟

برای پاسخ به سوالات بالا باید منطقه ی امن را بزرگنمایی کنیم. در این منطقه چهار تیپ دیده میشوند . از توضیح تیپ خنثی عبور میکنیم . تیپ مذهبی انقلابی را هم توضیح دادیم . تیپ مذهبی غیر انقلابی ( غیر انقلابی با ضد انقلاب فرق دارد ) هم همان مذهبی هایی هستند که با سیاست کار ندارند؛ به مسجد میروند و در هیات مذهبی سینه میزنند اما به وقت هزینه دادن در راه آرمان های انقلاب در صحنه دیده نمیشوند. اما در نهایت گروهی خود نمایی میکنند که من نام ایشان را پنجمین تیپ فعال نوظهور گذاشته ام . در ادامه سعی شده است که به صورت کیس استادی ( مورد پژوهی ) به توضیح برخی مشخصات این تیپ پرداخته شود. 




p5



5 . غیر مذهبی ( یا کمتر مذهبی ) های انقلابی : 


در این قسمت از مورد پژوهی استفاده میکنم . دلیل این کار نزدیک کردن ذهن خواننده با واقعیت است. در این مدتی که در اینستاگرام چرخ میزنم متوجه نوعی دیدگاه و گرایش شدم. یکی از بهترین مورد ها برای مشاهده و مطالعه صفحه ی شخصی اینستاگرام امیرحسین مقصودلو ( تتلو) و به طبع آن کارگردان موزیک ویدئو های او اردشیر احمدی است. همچنین مطالعه ی انبوه کامنت های هواداران ایشان در زیر پست های این صفحات هم بسیار سود مند است . دلیل دیگری که موجب شد تا این مورد را برای توضیح انتخاب کنم دسترسی به اطلاعات قابل توجه، شهرت فرد، قابل ارائه بودن مطالب در مورد ایشان و فعال بودن ایشان در به روز کردن صفحه و ارائه ی آرا و نظراتشان است.

تتلو با انتشار موزیک خونه خوبه توجه برخی انقلابیون مذهبی از جمله یامین پور را جلب کرد. یامین پور پس از اعلام حمایت از این موسیقی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما چندی بعد با انتشار موزیک ویدئوی انژری هسته ای از تتلو و با کارگردانی اردشیر احمدی که در آن از امکانات نظامی ارتش جمهوری اسلامی استفاده شده بود؛ و همچنین انتشار آخرین اثر آن دو به نام شهدا با موضوع شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای هسته ای ؛ موج مهمی در میان طرفداران تتلو و مذهبیون انقلابی ایجاد شد. بررسی این موج در هر دو قشر مارا به اطلاعات جالبی رهنمون میشود. انتشار این ویدئو کلیپ هم طرفداران تتلو و هم مذهبیون انقلابی را به دو دسته تقسیم کرد : 

مذهبیون انقلابی که از این ویدئو کلیپ دفاع کردند.

مذهبیون انقلابی که از حمایت ارتش جمهوری اسلامی از این ودئو کلیپ انتقاد کردند.


طرفداران تتلو که از این ورود استقبال کردند.

طرفداران ( پیشین ) تتلو که این ورود را در جهت پاچه خواری نظام برای مجوز گرفتن قلمداد کردند.


شکاف بین دو گروه مدهبیون انقلابی خیلی عمیق نبود اما انتشار این کار در کنار پست های بعضا تعجب بر انگیز ( برای هر مخاطبی ) بین طرفداران تتلو شکاف عمیقی ایجاد کرد که در بسیاری از موارد موجب فحاشی های شدید بین این دو گروه شد.

شاید بهتر باشد در این جا به پیشینه ی این دو نفر بپردازیم.

امیر حسین مقصود لو یک خواننده ی زیر زمینی است که کار خود را با آهنگ های شاد، عاشقانه، شیش و هشت و عوام پسندانه آغاز کرد. نکته ی جالب و مهم این است که او برای ادامه ی کار خود به امریکا سفر کرد و سرخورده و ضخم خورده از فساد ( مالی ) رایج در ایرانیان ساکن لس آنجلس به ایران بازگشت. این حس به تنگ آمدگی از زندگی خارج نشینان را میتوان در موزیک خونه خوبه به خوبی دید. 

اردشیر احمدی از کودکی در کانادا و امریکا زندگی کرده است. او در برهه ای یک برنامه ی تلوزیونی از یکی از شبکه های لس آنجلسی داشت که به حواشی موسیقی فارسی با نگاهی به شدت نقدآمیز میپرداخت. او در مسیر زندگی حرفه اش با سفر به مکان های مختلف مستندی در مورد فساد رایج در لس آنجلس نشینان ساخت. پس از بازگشت او به ایران و ساکن شدن در ایران، اردشیر احمدی توسط اطلاعات چند ماهی دستگیر شد. پس از آزادی متنی را در صفحه ی اینستاگرام خود قرار داد که خواندنش بسیار جالب است. 

خواندن بسیاری از پست های این دو نفر بعد تازه ای از تفکر پنجمین تیپ فعال را برای ما روشن میکند. در ادامه چندی از این نظرات را بخوانید:

اردشیر احمدی پس از آزادی از بازداشت در بیانیه ای که بر خلاف خبر بازداشتش از سوی رسانه های معارض هیچ بازتابی نداشت از امنیت در ایران تمجید کرد و حساسیت وزارت اطلاعات مورد خودش را طبیعی داسنت.

اردشیر احمدی در پستی که عکس از تفنگ داران نیروی دریایی ارتش بالای آن است مینویسد : 

و اما امیرحسین مقصودلو
در ابتدای کلیپ شهدا تتلو این جمله ها را میگوید : برا شهدا هم مینیویسیم. چطور برای اون همه دختر پسرایی که با هم قهر و آشتی کردن نوشتیم، برا شهدا ننویسیم ؟ البته اونا نیازی به نوشتن ما ندارن ولی خوب واسه خودمون نوشتیم.
امیر تتلو به تازگی در محیطی که شاید امثال ما هم نتوانیم در مورد نماز خواندن حرفی بزنیم هوادارانش را دعوت به نماز خواندن میکند. او بار ها در وقت نماز صبح پست هایی با موضوع یکسان در صفحه ی اینستاگرام خود قرار داده است و فحش های یکسانی را هم تحمل کرده است : 

چه فحش میدین ، چه نمیدین و چه کاراى من ریا هست و چه نیست و چه من خوبم و چه بد و چه خودم میخونم و چه نه ، الان وقت نمازه و نماز صبح هم مهمترینه و هم دو رکعت بیشتر نیست و چه از من بدتون میاد و چه خوشتون میاد پاشین دو دقیقه براى خودتون و خداى خودتون وقت بذارین !! ممنون 

تتلو در آخرین حرکت خود با حضور در موزه ی صلح نوشت : 

چندین سال از جنگ میگذره اما عزیزانى که شیمیایى شدن یا عزیزانى که عضوى از بدنشون رو از دست دادن هنوز درگیر جنگن !! با این فرق که ما همراهشون نمیجنگیم !! مگه میشه ؟!؟ بیاین با حمایت کردن این پیج و حمایت از موزه ى صلح ، کمى از خجالتشون در بیایم !!!

او در پستی دیگر با قرار دادن عکسی از مغازه اش که در آن پرچم جمهوری اسلامی ایران و عکس امام خامنه ای دیده میشد تعداد قابل توجهی از هوادارانش را از دست داد. 
در پستی دیگر با قرار دادن عکسی در تبلیغ حجاب اسلامی نوشت : 

کارى به دین و مذهب و این چیزا ندارم ولى چیزیو براتون میذارم که واسه ناموس خودم میخوام چون دوستون دارم

در پستی دیگر تتلو با قرار دادن عکس پیامک مادر یکی از طرفدارانش که از او به خاطر تبلیغ نماز تشکر کرده بود و گفته بود دختر من با تبلیغ تو نماز خوان شده است نوشت : 

خیلیا میگن ، نماز میخونى بخون چرا رو اینستا مینویسى ریا کاره حرومزاده ى مادر پدر فلان  البته با ضریب فحشیه خیلى بالاتر !!! خواستم بگم بهشون که این مسیج مادر یکى از تتلیتیاس!! بخونین میفهمین واسه چى رو اینستا نوشتم نماز خوندنمو  خودم کلى خجالت میکشیدم و با خودم کلى کلنجار رفتم که بگم اما باید میگفتم که تتلیتیام هم بخونن !! چون میدونم اگه بدونن خودم میخونم اونام میخونن انقدر که با عشقن خدایا هممون رو ببخش و به راه راست هدایت کن 

تتلو بار ها در پست های متعدد ارادت و علاقه خود به نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری اعلام کرده است و الحق بابت این حرف ها کم ترین ناسزایی که شنیده پاچه خوار و مترادف های آن است.
.
.
.
البته با وجود این اوصاف اگر بخواهیم مطالعه ی دقیق تری داشته باشیم، باید بگوییم اینان افرادی هستند که در محیط هایی با غنای مذهب بالا رشد نکرده اند. در آرا و نظراتشان و یا در برخی عکس هایشان اشتباهات و انحرافاتی از مبانی اسلام ناب دیده میشود. اما با گذر عمر و فراز و فرود های زندگی به این سبک از تفکر رسیده اند. گرایش روز افزون آنها به المان های مذهبی و انقلابی کاملا قابل مشاهده است ولیکن باید توجه داشت که این گرایش بر روی طیفی قرار دارد. در واقع نباید اعمل این قبیل افراد را با عینک صفر و یک دید. باید رفتار ارزشی و مطابق با هنجار های اسلامی و انقلابی ایشان ضریب داده شده و دیده شود. باید از آنها به خاطر این رفتار ها تشکر شود . باید قبول کرد که آنها ( حال برای هر هدفی که میخواهد باشد ) با استفاده از المان های انقلابی و بعضا مذهبی در حال هزینه دادن برای این جبهه فرهنگی هستند و برای یک فرد مشهور گران تر و مهم تر از عده ی زیادی از طرفدارانش نیست. 
خواننده ای را تصور کنید که با خواندن آهنگ های غرب زده پسند و استفاده از عباراتی که گاهی نمیشود بر زبان آورد عده ی زیادی طرف دار جمع کرده است. در همین دقایقی که این مطلب را مینویسم یک میلیون و نه صد هزار نفر صفحه ی اینستاگرام تتلو را فالو کرده اند. این فرد برای هر هدفی هم که باشد با ابراز این علاقمندی ها ( هرچند که دروغ باشد ) در حال هزینه ای است که بی شک انگشت شماری از مدعیان جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی حاظر به دادن این هزینه هستند. 
حتی اگر فردی مانند امیر حسین مقصودلو در حال دروغ گفتن باشد و یا هدفی جز گرفتن مجوز نداشته باشد سوال این است که آیا او اولین فردی است که این کار را میکند ؟ با دیگران چه کرده ایم ؟ اجازه دهید جسارت کنم و مثالی بزنم. فیلم اخراجی ها یک را احتمالا دیده اید. میدانید که سوژه های این فیلم در جنگ هشت ساله ی ما وجود داشته اند. موضوعش چه کسانی بودند؟ افرادی که برای اهدافی غیر الهی وارد جبهه ی حق علیه باطل شده بودند. با آنها چه برخوردی شد؟ نتیجه ی آن چه بود ؟ آیا نمیتوان این را مصداقی از هزاران مصداق دستور امام خامنه ای مبنی بر جذب حداکثری دانست؟ آیا فکر نمیکنید که با پذیرفتن و کمک کردن و ضریب دادن به این چنین افرادی که به واقع در جبهه ی فرهنگی حق علیه باطل در حال ساخت موشک های قدرتمندی هستند و بدون آنکه کسی به آنها بگوید آن را به خاک دشمنان حقیقی انقلاب اسلامی شلیک میکنند ؛ حتی با فرض دورغ گویی آنها ( که نویسنده این فرض را همینطور دلی قبول ندارد ) میتوان آنها را به یاران واقعی اسلام و انقلاب تبدیل کرد؟ آیا آنها حتی مجید سوزوکی های جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی نیستند؟ 
نهاد های فرهنگی و سازمان های بروکراتیزه شده ی فرهنگی ما بی شک زیر روزمرگی های کاغذی خود غرق شده تر از آن اند که بتوانند فکری خلاق و پیشرونده و حجومی در جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی داشته باشند. وظیفه ی امروز ما آیا جز ضریب دادن این کار ها و پر کردن جای طرفداران ضد دین و ضد انقلاب اینان است؟ 

این قبیل افراد ان شاءالله در روند روز به روز آشنا تر شدن با مفاهیم عمیق اسلامی و انقلابی رشد میکنند. اما وظیفه ی ما چیست؟


به نظر حقیر این گروه شیب خوبی به سمت شمال شرق نمودار دارند؛ نه تنها لایق بها دادن اند؛ حساب باز کردن روی آنها وظیفه ی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. از انفعال دوری کنیم...

نظرات  (۹)

  • فروشگاه اینترنتی
  • باور کن با اینکه نظر تبلیغاتی میزاشتم نشستم پستت رو خوندم.  به نطر  منم این بشر داره زندگی میکنه و خیلی ها میتونن تو زندگی بار های متحول بشن .  در ضمن ما مامور با زیر و رو کردن عقاید افراد نیستیم . به نظر من که مفیده ، خدا کمکش کنه راهش رو ادامه بده
    پاسخ:
    سلام . خوشحالم که نظر شما جلب شد و این مطلب رو خوندید. بله منم امیدوارم که به امثال این عزیزان محبت آمیز نگاه بشه. ممنون از کامنت شما
  • علیرضا محمدی
  • انصافا رو مطلبی دست گذاشتی که از موضوعات مغفول بود و با این نمونه موردی درست و بجا کار رو تموم کردی.ممنونم.به شخصه لذت بردم
    پاسخ:
    ممنون از نظر لطف شما . خوشحال شدم که نظرت رو دیدم . بله موضوع مهمیه . انشالله که مدیریت فرهنگی این مملکت از انفعال خارج بشه 
    با قاطعیت: خیر! نیستند.
    دلیلشم خواستید اگه حوصله داشتم میگم.
    پاسخ:
    سلام علبکم . افتخار بدید و دلیلش رو بفرمایید . چقدر بنده رو خوشحال کردید با قاطعیتتون . منتظرم 
    کاش آدرسی میزاشتبد تا خدمت برسیم ... منتظر قدمتون هستم

    در همین حد بگم -چون گناه داری- :

    می را اگر ترک کردی میخانه را هم باید ترک کنی !

    ....

    روش فکر کن. اگه پست رو حذف نکردی پس درک نکردی.

    یاعلی

    پاسخ:
    ممنون از دل سوزی شما برادر گرامی . همینقدر که به فکر بنده هستید و دلتون برای حقیر میسوزه جای بسی شادمانیه 
    به نظرتون فکر میکنم . ممکن هم هست که هرگز درک نکنم منظور شما دقیقا چه بود . ولی همینقدر عرض کنم که در واقع کدام یک از ما واقعا ترک می نکرده ایم ؟ 
    از ترک می و میخانه ای نبودن تک تک ما که بگذریم باید عرض کرد که میخانه هایی هم هستند که سعی دارند صوفیان و زاهدان رو تا اونجا که میشه از راه به در کنن. و برای از راه به در کردن اونها نباید در میخانه رو به روشون بست.
    شاید میخانه ی شما عده ای اینچنین رو طرد کند . لیکن پیر میخانه ی ما از ازل میخانه ای تاسیس فرموده اند که جذبش حداکثری است

    صوفی که بی تو توبه ز می کرده بود دوش

    بشکست عهد چون در میخانه دید باز

    البته انتظار ندارم شما میخانه ی خودتون رو رها کنید و به جمع ما بپیوندید؛ حتی انتظار هم ندارم که متوجه منظور حقیر بشید؛ اصلا حتی ممکنه که بنده هم متوجه عمق منظور شما نشده باشم؛ لکن خوب است بدانید که در طول تاریخ خلقت؛ میخانه فراوان بوده است و مدعی فراوان تر 

    پیر میخانه چه خوش گفت به دردی کش خویش

    که مگو حال دل سوخته با خامی چند

    ...

    التماس دعا

    منظورم از میخانه معنای لغوی و دنیوی اون بود.
    پاسخ:
    سلام علیکم . 
    اگر معنای دنیوی اش رو فرض کنیم سخن شما عمیق تر خواهد شد ...
    به منظور شما البته اونطور که من فهمیدم فکر کردم . 
    بله... این نقد وارده . 
    قبول میکنم اما خودم رو که جای اون شخصیت ها میزارم میبینم دل کندن از کسانی که عمری با اونها زندگی کردم و 
    از سبک زندگیی که عمری به اون علاقه داشتم برام سخت خواهد بود . 
    و البته بنده هم عرض کردم که این افراد روی طیف قرار دارند . اگر در میخانه اند و حتی اگر می میزنند اما از خود رفتار های دیگری هم نشان میدهند .
    اگر قرار باشه که هر کسی که اشتباهی میکنه و یا اشتباهی زندگی میکنه رو رد کنیم؛ خودمون هم رفوزه میشیم ... 
    اشکال زندگی اونها مشخص تره ولی اشکار در زندگی و دین داری و مشی خیلی از ما ها ممکنه عمیق تر و بحرانی تر و مخرب تر باشه . 
    خوشحالم که در این زمینه با شما هم صحبت شدم . امید دارم این همصحبتی در این زمینه و زمینه های دیگه ادامه داشته باشه 

    پس هرگز نباید این جوجه ها فکلی ها رو با شهید مجید سوزوکی مقایسه کنیم،

    ....

    التماس دعا

    پاسخ:
    واویلا
    شهید مجید سوزوکی یه تیپه ...
    ولش کن 
    اینا هم تیپن دیگه !!
    ....
    ولش کن
    پاسخ:
    ولش کن برادر عزیز . :)
    ترد نه، طرد.
    پاسخ:
    دست شما درد نکنه . درسته 
    اشتباهی تُرد نوشتم ...
  • سعید علی وند
  • سلام .مطهری جان

    چهار چوب خوبی تعیین شده .اما واقعیت همیشه چند بعدی هستش که ما اگه بتونیم توصیف درست و مفهومی از موضوعات  داشته باشیم تحلیل ما به واقعیت  نزدیک تر می شه .

    به نظر می رسید که اگه می تونستی بعد سومی هم به این چهارچوب اضافه کنی بهتر باشه و اون هم بعد ملیت ایرانی هست.

    چون بعضی ها نع مذهبی هستن نه انقلابی ولی بدلیل ایرانی بودن نسبت به این سرزمین تعصب دارن البته پیشنهاد هستش

    ممنون .

    دلم تنگ اون روزایی که باهم صمیمانه صحبت می کردیم


    پاسخ:
    سلام سعید 
    چطوری خوبی؟ خوشحال شدم که نظرت رو دیدم. اتفاقا به نکته دقیقی اشاره کردی. به نظرم حرف درستیه. 
    منم دلم برای روز های دانشگاه یکمی تنگ شده. برای بچه ها، نه برای فضا و محیط و شرایط...
    یاد ساندویچ های دانشکده دامپزشکی بخیر... خیلی کار درست بود.
    یاد رییس دانشکده علوم و... 
    یاد روز های اتحادیه و پلیس بازی ... 
    دعامون کن

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی