مجید سوزوکی های جبهه فرهنگی (پنجمین تیپ فعال نوظهور)
فرهنگ
قبل نوشت. این متن زیاد کار برد ولی چون وقت برای انتشار آن در وبلاگ کم بود و باید به قرار دوشنبه ها و پنج شنبه ها ساعت نه صبح میرسید؛ نتوانستم آنطور که شایسته است آن را ویرایش و بازبینی کنم. ببخشید
ظاهر متن طولانی است اما به نظر حقیر کشش بالایی دارد. ان شاءالله که مقبول بیوفتد.
بسم الله الرحمن الرحیم
به بیان ریاضی می توان دیاگرامی دو بعدی با طول و عرض مذهبی و انقلابی بودن طراحی کرد . چهار تیپ فعال ایدئولوژیک میتوان با دو عنصر مذهبی و انقلابی بودن ساخت. برای تبیین بهتر این خطوط بهتر است منظور از چند اصطلاح بعضا خود ساخته را عرض کنم:
- تیپ فعال ایدئولوژیک: افرادی که ایده ، نظر ، و گرایش سیاسی مذهبیی داشته و برای بالاتر رفتن جایگاه و بیشتر شدن طرفداران نظر خود در جامعه فعالیت می کنند.
- انقلاب: در اینجا منظور از انقلاب، انقلابی با تمام چارچوب ها و آرمان های انقلاب اسلامی ایران با حکومت جمهوری اسلامی ایران است.
- مذهب : اسلام ناب محمدی با تمام چارچوب های فقه، عرفان و اخلاق آن و جهان بینی و لایف استایل ( سبک زندگی ) اسلامی.
- ضد مذهبی های ضد انقلاب : مثال برای این تیپ افراد زیاد است . کسانی را تصور کنید که هم با مذهب مشکل دارند و هم با انقلاب و برای ضربه زدن به هر دو اقدام میکنند.
- ضد دین های انقلابی : برای این گروه در حال حاضر نتوانستم مصداقی بیابم. چون انقلابی بودن را پایبند بودن به جمهوری اسلامی ایران تصور کردیم نمیتوان این تیپ را تعریف کرد چرا که در تعریف انقلابی عنصر اسلام را دخیل کردیم . اما اگر انقلابی بودن را در گرایش به نوع اسلامی آن محدود نکنیم، به تعداد قابل توجهی از گروهک ها، احزاب و سازمانهای انقلابی قبل از انقلاب میتوان اشاره کرد. برای مثال میتوان به جریان تقی شهرام که در سال 54 از سازمان مجاهدین خلق مارکسیسم لنینیسم را منشعب کرد اشاره نمود. البته چون در تعاریف، مذهب را اسلام ناب محمدی تعریف کردیم میتوان خود سازمان مجاهدین خلق را هم ضد دین تصور کرد. لیکن دوباره عرض میکنم که این مثال ها با تعریف تقلیل یافته ای از انقلابی بودن قابل بیان هستند.
- مذهبی های ضد انقلاب : این گروه امروزه با وجود پشتیبانی رسانه ای گسترده ی غرب شناخته شده هستند. پرچم دار این گروه بیت شیرازی در ایران است که با پشتیبانی انگلیس به ترویج عقاید خود میپردازد . البته این مثال را با تقلیل تعریف خود از مذهب ارائه دادم چرا که معتقدم اسلام ناب محمدی نیز در خود انقلابی بودن به سبک جمهوری اسلامی ایران را مستتر دارد.
- مذهبی های انقلابی : به نظر نیازی به توضیحی از جنس توضیح های بالا نیست . مذهبی های انقلابی افرادی هستند که برای تمامیت اسلامی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران حاضر به هزینه دادن هستند. اما دو نکته لازم است در این رابطه گفته شود. اول آنکه باید حساب مذهبی های انقلابی کاسب را از مذهبی های انقلابی واقعی جدا کرد. گروه کاسبان خود گروهی جدا هستند که چون ربطی به دو محور انقلاب و اسلام ندارند در این دسته بندی دیده نمیشوند. دوم آنکه لزوما نباید تصور کرد که مسئولین جمهوری اسلامی ایران همگی از این دسته هستند. بسیاری از مسئولین فعلی را با هیچ نوع چسبی نمیتوان به جهان بینی اسلامی وصل نمود تا چه رسد به انقلاب اسلامی.
برای پاسخ به سوالات بالا باید منطقه ی امن را بزرگنمایی کنیم. در این منطقه چهار تیپ دیده میشوند . از توضیح تیپ خنثی عبور میکنیم . تیپ مذهبی انقلابی را هم توضیح دادیم . تیپ مذهبی غیر انقلابی ( غیر انقلابی با ضد انقلاب فرق دارد ) هم همان مذهبی هایی هستند که با سیاست کار ندارند؛ به مسجد میروند و در هیات مذهبی سینه میزنند اما به وقت هزینه دادن در راه آرمان های انقلاب در صحنه دیده نمیشوند. اما در نهایت گروهی خود نمایی میکنند که من نام ایشان را پنجمین تیپ فعال نوظهور گذاشته ام . در ادامه سعی شده است که به صورت کیس استادی ( مورد پژوهی ) به توضیح برخی مشخصات این تیپ پرداخته شود.
5 . غیر مذهبی ( یا کمتر مذهبی ) های انقلابی :
در این قسمت از مورد پژوهی استفاده میکنم . دلیل این کار نزدیک کردن ذهن خواننده با واقعیت است. در این مدتی که در اینستاگرام چرخ میزنم متوجه نوعی دیدگاه و گرایش شدم. یکی از بهترین مورد ها برای مشاهده و مطالعه صفحه ی شخصی اینستاگرام امیرحسین مقصودلو ( تتلو) و به طبع آن کارگردان موزیک ویدئو های او اردشیر احمدی است. همچنین مطالعه ی انبوه کامنت های هواداران ایشان در زیر پست های این صفحات هم بسیار سود مند است . دلیل دیگری که موجب شد تا این مورد را برای توضیح انتخاب کنم دسترسی به اطلاعات قابل توجه، شهرت فرد، قابل ارائه بودن مطالب در مورد ایشان و فعال بودن ایشان در به روز کردن صفحه و ارائه ی آرا و نظراتشان است.
تتلو با انتشار موزیک خونه خوبه توجه برخی انقلابیون مذهبی از جمله یامین پور را جلب کرد. یامین پور پس از اعلام حمایت از این موسیقی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما چندی بعد با انتشار موزیک ویدئوی انژری هسته ای از تتلو و با کارگردانی اردشیر احمدی که در آن از امکانات نظامی ارتش جمهوری اسلامی استفاده شده بود؛ و همچنین انتشار آخرین اثر آن دو به نام شهدا با موضوع شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای هسته ای ؛ موج مهمی در میان طرفداران تتلو و مذهبیون انقلابی ایجاد شد. بررسی این موج در هر دو قشر مارا به اطلاعات جالبی رهنمون میشود. انتشار این ویدئو کلیپ هم طرفداران تتلو و هم مذهبیون انقلابی را به دو دسته تقسیم کرد :
مذهبیون انقلابی که از این ویدئو کلیپ دفاع کردند.
مذهبیون انقلابی که از حمایت ارتش جمهوری اسلامی از این ودئو کلیپ انتقاد کردند.
طرفداران تتلو که از این ورود استقبال کردند.
طرفداران ( پیشین ) تتلو که این ورود را در جهت پاچه خواری نظام برای مجوز گرفتن قلمداد کردند.
شکاف بین دو گروه مدهبیون انقلابی خیلی عمیق نبود اما انتشار این کار در کنار پست های بعضا تعجب بر انگیز ( برای هر مخاطبی ) بین طرفداران تتلو شکاف عمیقی ایجاد کرد که در بسیاری از موارد موجب فحاشی های شدید بین این دو گروه شد.
شاید بهتر باشد در این جا به پیشینه ی این دو نفر بپردازیم.
امیر حسین مقصود لو یک خواننده ی زیر زمینی است که کار خود را با آهنگ های شاد، عاشقانه، شیش و هشت و عوام پسندانه آغاز کرد. نکته ی جالب و مهم این است که او برای ادامه ی کار خود به امریکا سفر کرد و سرخورده و ضخم خورده از فساد ( مالی ) رایج در ایرانیان ساکن لس آنجلس به ایران بازگشت. این حس به تنگ آمدگی از زندگی خارج نشینان را میتوان در موزیک خونه خوبه به خوبی دید.
اردشیر احمدی از کودکی در کانادا و امریکا زندگی کرده است. او در برهه ای یک برنامه ی تلوزیونی از یکی از شبکه های لس آنجلسی داشت که به حواشی موسیقی فارسی با نگاهی به شدت نقدآمیز میپرداخت. او در مسیر زندگی حرفه اش با سفر به مکان های مختلف مستندی در مورد فساد رایج در لس آنجلس نشینان ساخت. پس از بازگشت او به ایران و ساکن شدن در ایران، اردشیر احمدی توسط اطلاعات چند ماهی دستگیر شد. پس از آزادی متنی را در صفحه ی اینستاگرام خود قرار داد که خواندنش بسیار جالب است.
خواندن بسیاری از پست های این دو نفر بعد تازه ای از تفکر پنجمین تیپ فعال را برای ما روشن میکند. در ادامه چندی از این نظرات را بخوانید:
اردشیر احمدی پس از آزادی از بازداشت در بیانیه ای که بر خلاف خبر بازداشتش از سوی رسانه های معارض هیچ بازتابی نداشت از امنیت در ایران تمجید کرد و حساسیت وزارت اطلاعات مورد خودش را طبیعی داسنت.
اردشیر احمدی در پستی که عکس از تفنگ داران نیروی دریایی ارتش بالای آن است مینویسد :
چه فحش میدین ، چه نمیدین و چه کاراى من ریا هست و چه نیست و چه من خوبم و چه بد و چه خودم میخونم و چه نه ، الان وقت نمازه و نماز صبح هم مهمترینه و هم دو رکعت بیشتر نیست و چه از من بدتون میاد و چه خوشتون میاد پاشین دو دقیقه براى خودتون و خداى خودتون وقت بذارین !! ممنون
چندین سال از جنگ میگذره اما عزیزانى که شیمیایى شدن یا عزیزانى که عضوى از بدنشون رو از دست دادن هنوز درگیر جنگن !! با این فرق که ما همراهشون نمیجنگیم !! مگه میشه ؟!؟ بیاین با حمایت کردن این پیج و حمایت از موزه ى صلح ، کمى از خجالتشون در بیایم !!!
کارى به دین و مذهب و این چیزا ندارم ولى چیزیو براتون میذارم که واسه ناموس خودم میخوام چون دوستون دارم
خیلیا میگن ، نماز میخونى بخون چرا رو اینستا مینویسى ریا کاره حرومزاده ى مادر پدر فلان البته با ضریب فحشیه خیلى بالاتر !!! خواستم بگم بهشون که این مسیج مادر یکى از تتلیتیاس!! بخونین میفهمین واسه چى رو اینستا نوشتم نماز خوندنمو خودم کلى خجالت میکشیدم و با خودم کلى کلنجار رفتم که بگم اما باید میگفتم که تتلیتیام هم بخونن !! چون میدونم اگه بدونن خودم میخونم اونام میخونن انقدر که با عشقن خدایا هممون رو ببخش و به راه راست هدایت کن
این قبیل افراد ان شاءالله در روند روز به روز آشنا تر شدن با مفاهیم عمیق اسلامی و انقلابی رشد میکنند. اما وظیفه ی ما چیست؟
به نظر حقیر این گروه شیب خوبی به سمت شمال شرق نمودار دارند؛ نه تنها لایق بها دادن اند؛ حساب باز کردن روی آنها وظیفه ی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. از انفعال دوری کنیم...